X
تبلیغات
رایتل
Noosînekantan sebarat be Orumieh yan her Shareki trî Kurdistan Le naw RAI bnosn ta blawî bkemewe
در کوردستان عراق اپدیت میشود
Arshive
1386/11/15
چالشها و معضلات رفتاری معلمان ترک با دانش آموزان کُرد در نقده
چالشها و معضلات رفتاری معلمان ترک با دانش آموزان کُرد در شهر همیشه کُردستانی نقده:

نویسنده : شهین بروجردی

متأسفانه در شرایط عصر کنونی در ایران اسلامی که دم از اسلام و خدا و پیغمبر و امامان و ... می زنیم و خود و کشور خود را عدالت محور می پنداریم دیگر نمی دانیم که در جای جای این میهن عزیز چه بی عدالتیها و اقدامات دور از شأن اسلام و انسانیت صورت گرفته و می گیرد، ما در تهران و اصفهان و مشهد و شیراز و تبریز و شمال و ... نشسته ایم و در ناز و نعمت بوده و نسبتاً دارای انواع امکانات علمی و فنی در شهر و دیار خود هستیم و از نظر روانی و روحی در آرامش نسبی به سر می بریم دیگر چه می دانیم که هم وطنانمان در غرب کشور در چه بلا و معضلاتی به سر می برند.
هر روز دانش آموزانمان را با تغذیه ی مناسب و روحی شاد به مدرسه می فرستیم و معلمانشان، دانش آموزانشان را با طیب خاطر و از روی عطوفت و دلسوزی و بر طبق سلایق خاص خودشان تعلیم و تربیت می دهند و در انواع فعالیتهای فوق برنامه طبق رضایتنامه ی اولیاءشان آنها را شرکت می دهند و در انواع مسابقات درسی و غیردرسی بر طبق توانایی و استعدادهایشان در داخل و خارج کشور بدون هیچ تبعیضی مشارکتشان می دهند، اما باز هم می بینیم که این تلاشها و اقدامات آموزشی و تربیتی در مدارس در سراسر کشور به نحو یکسان صورت نمی گیرد. من در اینجا شهر کُردستانی نقده را در استان جعلی آذربایجان غربی با توجه به انجام مأموریتهای پزشکی ام در آنجا به عنوان نمونه می آورم تا بدانید که هموطنان کُرد ایرانی ما، جدا از ظلمهای سیاسی و اجتماعی چه ظلمهایی را از نظر آموزشی و فرهنگی هم می کشند.
کاش مسؤلان با وجدان ما!!!!!!!!! در مرکز حکومت سری به مراکز آموزشی این شهر می زدند و از نزدیک می دیدند که دانش آموزان کُردستانی ما در این شهر حتی از داشتن ابتدایی ترین خواسته هایشان یعنی درخواست از معلمانشان جهت تدریس درسهایشان به زبانی که برای آنها قابل فهمتر است ( زبان فارسی ) محرومند، همه می دانیم که زبان فارسی زبان رسمی کشور می باشد و هر کسی که پا به مدرسه نهاده باشد لااقل آن را می فهمد، در این شهر می بینیم که قریب به اتفاق معلمان « ترک زبان » می باشند و در اکثر اوقات بدون توجه به رسالت والا و مقدس معلمی شان و نیز بدون توجه به بافت فرهنگی و زبانی شهرشان، تدریس دروس دانش آموزان را به زبان « ترکی » ارئه می دهند.
یا اینکه دانش آموزان کُرد را به خاطر پوشش لباس کُردی و دفاع از مذهب سنی شان در مدرسه که معلمان مرتب مذهبشان را به تمسخر می کشند به مرکز بسیج و کمیته انضباطی اداره آن شهر معرفی نموده اند و چنین لباس کُردی ای را ضد اخلاقی و ناهنجار و ... به ذهن دانش آموزان ترک القاء نموده اند به همین خاطر بارها دانش آموزان کُردی که تک و توک در مدارس مناطق کاملاً ترک نشین شهر ثبت نام نموده اند از طرف معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و نیز دانش آموزان ترک مورد تمسخر واقع شده اند. کاش مسؤلان با وجدان ما !!!!!! در مرکز استان و تهران بدانند که این چالشها و معضلات چه اثرات سوئی را در آینده بر روح و روان و رفتارو وضعیت تحصیلی این دانش آموزان کودک و نوجوان کُردستانی مان خواهد گذاشت و نیز ای کاش می دانستند این تبعیض و اهانت در این شهر چقدر بر روحیه دانش آموزان که سرمایه های آینده ی این شهر هستند تأثیر می گذارد و راه را برای وقوع جنگی دیگر در این مرز و بوم هموار خواهد ساخت. آیا اینها عمق جنایت نیست؟!؟!؟! ( آنهم در سنگر مقدس تعلیم و تربیت که در قرآن بارها به قلم و دانش سوگند یاد شده است ).
ویا بارها بوده که سهمیه ی تغذیه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق کُردنشین را بطور ناقص توزیع نموده اند یک بار یادم هست که در سهمیه بندی مرکز تغذیه ی استان، تغذیه ی شیر زیادی را برای دانش آموزان این شهر به خاطر سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اختصاص و فرستاده بودند( آن موقع به مرکز فوریتهای پزشکی شهر هم فرستاده بودند)، آن موقع ما همراه چند تن از همکارانم به مرکز پخش و توزیع شیر مذکور در داخل شهر رفته بودیم، باور کنید من با گوشهای خودم شنیدم که یکی از مسؤلان ترک که در آنجا بود گفت که این تغذیه ها را ابتدا در میان ترکها توزیع و پخش کنید و هر دانش آموزی بایستی 3 تا از این بسته شیرها بهش داده شود که ناگهان یکی از همکاران من ( خانم محمدی ) که اراکی بودند گفتند که بر طبق سهمیه ای که به این شهر وارد شده تنها هر دانش آموزی 2 تا از این بسته شیرها تعلق می گیرد اگه اینطور توزیع کنید این سهمیه به مناطق کُردها نمی رسد، اما این مسؤل با وجدان ترک !!!! در جواب ایشان گفت که این سهمیه در اصل مخصوصاً برای مناطق ترک نشین آورده شده نه مناطق کُردها؛ زیرا کُردها اعتقادی به 22 بهمن ندارند.
ما با خانم محمدی خیلی ناراحت شدیم و با هزار دردسر توانستیم به مدارس مناطق کُردنشین هم سهمیه ی شیر را برسانیم ولی حیف که هر کدام یک بسته بهشان رسید، عمق فاجعه زمانی بود که عده ای از دانش آموزان مدارس ترک نشین به چند نفر از دانش آموزان کُرد گفته بودند که در مدرسه ی ما هر دانش آموزی 3 بسته شیر بهش تعلق گرفته بنابراین وقتی دانش آموزان دختر کُرد دیدند که 1 بسته بهشان تعلق گرفته از ما می پرسیدند که چرا خانم فلان مدرسه در مناطق ترکها هر دانش آموزی 3 بسته بهش تعلق گرفته ولی ما یک بسته؟! در اینجا بود که نتوانستیم احساساتمان را کنترل کنیم و من و خانم محمدی از مسیر آنجا تا مرکز فوریتهای پزشکی بسیار گریستیم و حتی خانم محمدی گفت که من دیگر برای هیچ مأموریتی به این شهر خراب شده بازنخواهم گشت.
بارها طی مأموریتهای پزشکی که به این شهر اعزام شده ام دیده و شنیده ام که دانش آموزان کُرد را به خاطر اعتراضشان از این مسأله اخراج و تنبیه نموده اند من موارد زیادی را از این مورد دیده و شنیده ام که انشاءالله در آینده آن را مطرح خواهم کرد تا وجدانهای آگاه و بیدار جهانیان بدانند که کُردهای نقده در سنگر مقدس تعلیم و تربیت تا چه حد مظلوم و مورد تحقیر واقع شده اند. به مولا علی قسم، من بارها به خاطر این مسأله از ته دل برای سرنوشت این دانش آموزان گریسته ام و حتی در مرکز استان بسیار اعتراض نموده ام ولی متأسفانه فایده ای نداشته است. خدایا مگر این دانش آموزان بیچاره چه گناهی کرده اند که ایرانی و کُردستانی اند و از قدیم الأیام این شهر، سرزمین آبا و اجدادانشان بوده است!!؟؟ اصلاً آیا این دانش آموزان مجرم اند که زبان مادری عزیزشان کُردی بوده است. اگر اینها جرم نیست پس اینهمه حقارت و تحقیر فرهنگی و زبانی علیه شان برای چیست؟ آیا این توهین و جسارت به ملتی با پیشنه ی تاریخی و فرهنگی هزاران سال نیست که بایستی در سنگر مقدس تعلیم و تربیت هم زبان و فرهنگشان نادیده و به تمسخر کشیده شود و جُرم تلقی گردد!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟!! به علی قسم اگر این واقعیات این مسأله به خارج از شهر و استان و کشور کشیده شود اکثر کشورهای جهان نسبت به این مسأله اعتراض خواهند نمود.
اگر به عمق این فاجعه بنگریم می بینیم که این مسأله باعث شده که همیشه آمار افت تحصیلی دانش آموزان کُرد در این شهر در سطح بالایی باشد. جدا از اینها خیلی از امکانات آموزشی که به مدارس ترکها اختصاص می دهند به مدارس حاشیه ی کُردنشین کُردها اختصاص نمی دهند در مدارس کُردها به ندرت وسایل آزمایشگاهی دیده می شود در حالی در مدارس ترکنشین کاملاً مدارسشان مجهز به امکانات آزمایشگاهی می باشد.
در پایان با توجه به اینکه مسأله انتخابات در میان است من از هم وطنان کُرد خود تقاضامندم که این مسأله را به نمایندگانتان در تمام شهرهای کُردنشین ایران نه فقط نقده و اشنویه گوشزد کنید تا در مجلس مرتب پیگیر این قضیه باشند و مرتب خطاب به نماینده ی ترک این مسأله را یادآوری نمایندو نگذارند دیگر بیش از این جنایاتی از این دست روی دهد ( هر چند می دانم که نمایندگان کُرد اینقدر با هم متحد نیستند که عرضه ی این کار را داشته باشند )، من مطمئنم مسؤلان و کارکنان دلسوز ما در تهران چندان اطلاعی از این مسأله ندارند و إلا پاسخگو خواهند بود این، مسؤلان ترک استان هستند که این قدر بی وجدانند که با دادن آمار و داده های غلط و برجسته کردن نگاه امنیتی به منطقه ی کُردنشین در نامه نگاریهایشان به مرکز تهران، باعث بی توجهی و سرپوش گذاشتن به این مسایل ضد انسانی در این شهر گردیده اند.
در ضمن بر روشنفکران و قلم بدستان و نیز دانشجویان کرد عزیز که در دانشگاه مشغول تحصیل هستند با توجه به رشته ی تخصصی و تحصیلی شان در رابطه با مسایل آموزشی و تربیتی مناطق کُردنشین نقده، کتاب، مقاله، مطلب ، پایاننامه و ... بنویسید تا همه ی ایرانیان نسبت به این واقعیات آگاه و مطلع گردند. به امید اینکه دیگر شاهد چنین رویدادهای غم انگیزی نباشیم.

سه‌رژمیری میوان : 275183


Powered by BlogSky.com

دوایین نووسینه‌کان